New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Proč je protizánětlivá dieta tak populární?

Zdravá střeva jsou základem nejen krásné pleti, ale i celkového zdraví. Malé pupínky a jiné nedokonalosti tak mohou vypovídat o tom, že je v našem denním jídelníčku něco, co narušuje naši střevní mikroflóru. Jak tedy najít skrytého škůdce?
Oli Egler
——
8. července 2022

Foto: Profimedia

Vědci již dávno zjistili, že krása začíná ve střevech, a konkrétně ve střevní mikroflóře. Ta mnohdy zodpovídá nejen za stav naší pleti, ale i za naše celkové zdraví – právě ve střevech se totiž nachází zhruba 70 % imunitního systému, tvoří tak hlavní obranu těla proti škodlivým toxinům, bakteriím a nemocem. Pokud je trávicí systém v rovnováze a funguje, jak má, je domovem miliardy „dobrých“ bakterií, které pomáhají tělu zpracovávat odpad a toxiny a vyživovat orgány. Zde se také likvidují patogeny a volné radikály, metabolizují hormony a produkují živiny, jako je třeba biotin nebo vitamin K. Střeva také vytvářejí živiny a antioxidanty, které pomáhají chránit a syntetizovat kolagen udržující naši pokožku pevnou a pružnou. Právě původ mnoha kožních nedokonalostí, zarudnutí nebo náhlých změn na naší pleti může být způsoben neviditelným zánětem ve střevech. Problémy se střevní mikroflórou se ale mohou projevovat i skrze neustálou únavu, špatné zažívání nebo náchylnost k nachlazením a nemocem. Jak tedy nastartovat správný režim střev?

V první řadě je potřeba na tuto dietu pohlížet nikoliv jako na týdenní záležitost, ale jako na změnu dlouhodobého životního stylu, která si bude žádat vyřazení „zánětlivých elementů” nebo alespoň jejich redukci v každodenní stravě. Neznamená to, že se svých oblíbených potravin budete muset nadobro vzdát, ale spíše postupně snižovat jejich množství a také četnost v rámci týdne. Klíčem je tzv. fázování, během kterého budete moci naslouchat svému tělu a sledovat jeho reakce v průběhu celého procesu.

Cílem této diety je určit, zda existuje něco, co vám a vašemu tělu nedělá dobře, a to následně vyloučit ze svého jídelníčku – může se jednat o naprosto nevinnou potravinu či ingredienci, vůči které nemusíte mít žádnou alergii, ale která tiše způsobuje problémy. Pokud se tak nežádoucí příznaky vytratí a po opětovném zařazení onoho škůdce se objeví znovu, budete již schopni určit, co danou reakci způsobuje, a vyloučit jej nadobro. V případě, že si nejste jisti postupem diety nebo trpíte chronickým onemocněním, vždy se předem poraďte se svým lékařem.

Jaký je tedy správný protokol? V rámci první fáze trvající dva týdny eliminujte cukry – veškerá sladidla (kromě stévie), med, ochucené nápoje včetně slazeného čaje a džusů.

V rámci druhé fáze postupně vyřazujete lepek a obiloviny, mléčné výrobky (krom těch kysaných), sóju, alkohol, konzervované a zpracované potraviny včetně sušeného a kandovaného ovoce, nakládanou zeleninu a potraviny s vysokým glykemickým indexem. Místo nich do svého jídelníčku zařaďte křepelčí vejce, maso, mořské plody a ryby, jako je (divoký) losos, tuňák a halibut. Soustřeďte se na vysoký příjem zeleniny v podobě rukoly, řeřichy, ledového salátu a špenátu, ale také brokolice, salátových okurek a chřestu. V rámci dochucovadel se doporučuje pouze olivový olej a šťáva z citronu, večerní mlsnou můžete uhasit kokosovým ořechem, mandlemi nebo ovocem v podobě jablek, borůvek, vodního melounu, třešní nebo ananasu.

Přetrvat v druhé fázi byste měli do té doby, než veškeré problémy zmizí, a následně zkoušet vracet některé potraviny zpět do svého jídelníčku. Pokud pak pocítíte (nebo uvidíte) okamžitou změnu k horšímu, již budete vědět, co za tím stojí.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu