New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jak zatočit s akné na těle?

Přinášíme návod, jak zakročit proti vyrážkám, které se vyrojily na zádech či na hrudníku. Léto se blíží, nenechte proto nic náhodě.
Martina Polachová
——
23. dubna 2022

Foto: Getty Images

Ať už k akné máte sklony, nebo ne, vůči zanícení pokožky nemá absolutní imunitu nikdo. To se může objevit na dekoltu, na zádech, nebo dokonce na zadku a jeho největším spouštěčem (i když ne jediným) je pocení. A s čím dál teplejším počasím se celá věc umí ještě zhoršovat... 

Názory na časté sprchování se sice různí, ale v případě výskytu akné po těle je pravidelná očista, jakmile se člověk více zpotí, alfou a omegou. Nedávný průzkum totiž ukázal, že až 73 % lidí se bezprostředně po cvičení nesprchuje. „Záda a hrudník mají stejně jako obličej mazové žlázy vylučující kožní maz. V kombinaci s odumřelými buňkami, bakteriemi, špínou a potem se zablokují folikuly a zanítí se póry, což následně vede ke vzniku akné,“ vysvětluje Tiina Meder, dermatoložka a zakladatelka Meder Beauty Science. Čím déle tedy sprchu odkládáte, tím je větší pravděpodobnost, že se vyrojí bakterie. 

Setrvávání v outfitu z tělocvičny je dalším aspektem, jenž může problém stupňovat. „Těsné, vlhkost odvádějící materiály nejsou příliš prodyšné a zachycují mastnotu a odumřelou kůži na dlouhé hodiny, což vytváří ideální podmínky pro vznik nedokonalostí po těle,“ pokračuje Meder. Nejde však pouze o hnisání, ale také o tření. Zánět zapříčiněný neustálým třením okolí vlasových folikulů přivodí hrbolky (většinou na zadku) neboli tzv. folikulitidu, která, pokud se vymkne, umí bolestivě potrápit.  

Stejný průzkum, citovaný výše, také ukázal, že 31 % lidí si stejný cvičební dres oblékne někdy až čtyřikrát, než jej odloží do koše se špinavým prádlem. Přitom stačí 20minutové intenzivní cvičení, aby se v oblečení uchytily bakterie a vyloučený pot, jež tam počkají do příště... 

Z více důvodů

Kromě potu existuje také souvislost mezi stresem a vznikem akné, zejména na zádech. A svou roli hrají také hormony. „Příliš mnoho androgenu – mužského pohlavního hormonu – je častou příčinou akné u mužů i u žen,“ vysvětluje Pamela Marshall, estetická dermatoložka a majitelka kliniky Mortar and Milk. „Ženy, ať už mají před menstruací, jsou těhotné, kojící, nebo trpí syndromem polycystických ovarií, zažívají značné hormonální změny. Jakmile estrogen klesá, androgenu je hojně a může vysílat impulzy mazovým žlázám, aby produkovaly více mazu.“ S ucpanými póry pak bakteriím na povrchu kůže nestojí nic v cestě a mohou způsobit záněty.

Problém může zhoršit rovněž špinavé prostěradlo, nebo dokonce způsob, jakým se myjete. „Velmi častým viníkem je vlasový kondicionér, protože je formulován tak, aby přilnul k vlasovému folikulu. U lidí s tímto typem akné je proto důležité změnit způsob, jakým se sprchují, tedy umýt tělo až poté, co se veškerý kondicionér vypláchne,“ tvrdí Marshall.

Když už je řeč o ochlupení, při mytí partií těla není na škodu postupovat po směru růstu chloupků, nikoli opakovaně nahoru a dolů, protože to může dráždit folikuly. Pro oblasti bez chloupků jsou pak nejlepší krouživé pohyby s jemným tlakem. V každém případě pamatujte, že pravidelná hygiena je vždy užitečná, ale extrémně časté mytí může naopak škodit. Odstraní totiž přirozený kožní maz, který pokožku chrání proti škodlivým vlivům vnějšího světa. Z tohoto důvodu s mytím vždy přiměřeně.

Dejte pozor na složení

Chcete-li předejít komplikacím, snažte se při výběru přípravků vyhnout potenciálně komedogenním složkám, tedy olejům, silikonům, vonným látkám, lanolinu, minerálním olejům, vazelíně nebo například chloridu sodnému. U stále oblíbenějšího tělového make-upu vybírejte složení na vodní bázi a vyhněte se také přísadám, jako je slída, oxid křemičitý a mastek, jež bývají obsažené v bronzerech a mohou dráždit již zanícenou pokožku.

Aktivní ingredience, které se používají k řešení nedokonalostí na obličeji, často udělají zázraky i se zbytkem těla. A stále více receptur tyto látky zahrnuje do svých řad. Kyselina salicylová, AHA kyseliny, které pomáhají odstraňovat odumřelé kožní buňky, niacinamid, jenž současně zlepšuje pigmentaci, benzoylperoxid, a dokonce i zklidňující tea tree jsou skvělými pomocníky pro léčbu akné. Prebiotika a probiotika zase pomáhají udržovat pH pokožky, které musí být pro správné fungování vyvážené (zvláště pokud cvičíte, jelikož pot mění hladinu pH).

S péčí začněte už ve sprše, kde lze využít umění prebiotik, čisticího jílu nebo tea tree. Poté vsaďte na přednosti niacinamidu či kyseliny salicylové. A na těžko dostupná místa volte mlhu, s níž zacílíte i na nejkomplikovanější střed zad, kde se obyčejně kříží sportovní podprsenka. Nezapomeňte jen, že použitím účinných látek zvýšíte citlivost pokožky na slunce, proto je důležité dbát i na kvalitní UV ochranu, ovšem opět s nekomedogenní formulí. Ideálně matující, určenou na obličej i tělo.

Hlavně trpělivě

Než se výsledky dostaví, může to až dva týdny trvat, u zanícenějších míst je nutné podrobit se dokonce ještě přísnější rutině. V ideálním případě trvá 28 dní, než se kožní buňky kompletně obnoví, akorát, že tady jde současně i o zharmonizování hlubších struktur. Na každý pád se snažte do nedokonalostí svépomocí nezasahovat, abyste do nich nezavlekli infekci nebo si nezpůsobili jizvičky či skvrny. A vězte, že pokud se podráždění ucpaných pórů, nadměrné tření nebo příliš dlouhé setrvávání ve vlhkém oblečení odstraní, mělo by se vše vrátit do normálu a díky novým návykům a účinným látkám by akné mělo zmizet podobně rychle, jako se objevilo.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu