New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jak posílit svůj imunitní systém?

Vánoce jsou zkouškou i pro náš imunitní systém.
Tereza Spilková
——
29. prosince 2021

Foto: Shutterstock

Ne že by poslední měsíce nebyly zkouškou síly naší imunity, vánoční svátky jsou ale přece jen další přidanou zátěží. Spousta sladkého a nezdravého jídla, alkohol a ponocování (třeba u pohádek) je vždycky náporem na náš imunitní systém. Letos je opět důležité to nepodcenit a imunitní systém posílit, co to jen půjde. Nemusíte při tom sahat po drahých doplňcích stravy, ani skákat do ledové vody. Stačí drobnosti, které jsou schopny dosáhnout rozdílu. 

Jak letos v zimě co nejlépe povzbudit svoji imunitu? 

Vše začíná ve střevech

Je to tak. Střevní mikroflóra má vliv nejen na naše fyzické, ale i duševní zdraví. Vědci se v posledních letech přiklání k tomu, že střeva jsou opravdu základem pro spokojený a zdravý život. Proto se zaměřte právě na ně, pokud se necítíte slavnostně. Všichni to známe – probiotika, prebiotika a další živé kultury. Střevní mikroflóra však potřebuje mnohem více. Trpí například, pokud jíme mnoho sladkého, málo spíme, příliš se stresujeme nebo pokud ignorujeme některou z našich potravinových intolerancí. Střevům naopak pomáhá pravidelná hydratace, spánek a vyvážený jídelníček. Zkuste také pomaleji a důkladně žvýkat. To napomůže lepšímu trávení, vstřebání živin a zdravější mikroflóře. Jezte více vlákniny, fermentovanou zeleninu a tu a tam si dejte česnek nebo cibuli (nevoní, ale prý mají na zdravá střeva vliv).

Vitamíny

V zimě, a především v době covidu, je obzvlášť důležité doplňovat vitamín D. Ten pomáhá organismu bránit se respiračním onemocněním a je také skvělý pro posílení imunity. Tělo si ho sice samo vyrábí, když je kůže vystavena slunci, ale přes zimu je dobré ho doplnit pomocí pilulky. Stejně skvělý je také vitamín C. Ten je tím prvním, po čem saháme při nachlazení. Výzkumy navíc ukazují, že pokud se správně nakombinuje s dalšími vitamíny, může mít mnoho dalších funkcí. V kombinaci se zinkem dokáže produkovat nové imunitní buňky. Proto vitamíny D a C doplňte vyváženou stravou plnou ovoce, zeleniny, masa, ryb a mléčných výrobků. 

Magnesium 

Podle WHO má až 80 % světové populace nedostatek magnesia v těle. Přitom je tento minerál odpovědí na spoustu potíží. Od svalových křečí přes zvládání pocitů úzkosti a stresu až po posílení imunity. Kupte si tu a tam minerální vodu s magnesiem, snězte denně hrst mandlí nebo si dejte koupel v epsomské soli. To vše může pomoci vašemu imunitnímu systému. 

Duševní pohoda

Zdraví začíná v hlavě. Na vyrovnané psychice vše stojí a padá. Proto se zaměřte na to, abyste byli dostatečně v klidu a zbytečně se nestresovali tím, co nemůžete ovlivnit. Kromě skvělých podcastů, chytrých knih nebo aplikací se zaměřte také na dostatek pohybu, a především učte svůj mozek, aby myslel pozitivně. S mozkem je to totiž jako s jinými svaly, když budete používat určité myšlenkové dráhy více než jiné, stanou se silnějšími a váš mozek je bude více využívat. Pokuste se posilovat ty dráhy, které vás zavedou na pozitivní místo. Pozitivní myšlení se dá naučit. Ze začátku to, stejně jako třeba v posilovně, půjde ztuha, jakmile se do toho však dostanete, začne váš mozek vyhledávat pozitivní myšlenky a pocity automaticky. 

Hýbejte se 

A když už jsme u toho – nezapomeňte posilovat i své tělo. Endorfinů není nikdy dost a pohyb prospívá nejen našim svalům, ale i naší psychice. Cvičení navíc pomáhá udržovat stálou tělesnou váhu, která je pro imunitní systém důležitá. Udržování si stálé váhy také může napomoci redukovat zánětlivé buňky v těle. Pohyb také pomáhá rozproudit lymfatický systém. Ten se sám o sobě nehýbe, a proto je potřeba mu pomoci. A to jak pohybem, dostatkem hydratace, tak i omezením průmyslově zpracovaných potravin. Lymfatický systém z těla odvádí toxiny a bojuje proti infekcím. 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu