New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Což takhle dát si vejce?

Po mnoho desetiletí byla vejce nespravedlivě démonizována. Tvrdilo se, že kvůli vysokému obsahu cholesterolu jsou škodlivá pro naše srdce. To však řada výzkumů, provedených v posledních dekádách, vyvrací. I přesto ale existují i případy, kdy byste je raději jíst neměli. Není totiž vejce jako vejce.
Oli Egler
——
12. května 2022

Zdroj: Loewe

Už pominuly ty doby, kdy jsme věřili, že nejlepší snídaní jsou cereální vločky či ovocné šťávy. Sice nám díky velkému množství cukru umí dopřát rychlý přísun energie, ale ta má tendenci hodně rychle vyprchat a následně způsobit únavu. Stará dobrá vajíčka jsou v tomto případě skvělou alternativou. Patří mezi nejvýživnější potraviny vůbec, jsou bohatým zdrojem bílkovin a také obsahují velké množství živin. Dají se navíc jíst na sto způsobů: můžete je vařit, péct, smažit, přidávat do salátů či na obložený chléb. Jsou skoro tak variabilní, jako krevety Bubba Gump.

Jedno jediné vejce v sobě ukrývá vitamíny A, B, D, E a K, ale také fosfor, selen, vápník, zinek a stopové prvky. Obsahuje pouze 77 kalorií, do nichž se vejde 6 gramů bílkovin a 5 gramů zdravých tuků. Podle doktorů konzumace vajec zlepšuje cévní funkce, protože obsahují arginin – aminokyselinu, která rozšiřuje krevní cévy. Obsah kyseliny listové navíc snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, a cholin pomáhá mozku zlepšit paměť a podpořit proces učení. Také se zjistilo, že vajíčka obsahují silné antioxidanty, které snižují riziko šedého zákalu, čemuž napomáhá i vitamín A – jehož nedostatek je nejčastější příčinou slepoty.

Ale co cholesterol?

Velice často se řeší otázka, zda náhodou častá konzumace vajec nevede ke zvýšení cholesterolu v krvi. Podle nutričních specialistů jedno vejce obsahuje kolem 200 mg cholesterolu, což je více než polovina doporučeného denního příjmu – 300 mg. Právě na to se zaměřil americký výzkum z roku 2006. Zjistilo se, že změna hladiny cholesterolu v reakci na konzumaci vajec se mezi jednotlivci liší. Mezitím, co u 70 procent nedošlo vůbec k žádným změnám, u ostatních 30 procent k mírnému zvýšení jeho hladin.
Je zde však malý zádrhel – výzkumníci totiž rozlišují mezi „dobrým” a „špatným” cholesterolem.
HDL (známý jako vysokodenzitní lipoprotein) je označován za ten „dobrý”. Lidé s jeho vyšší hladinou mají obvykle nižší riziko srdečních onemocnění, mrtvice a dalších zdravotních problémů. LDL (známý jako nízkodenzitní lipoprotein) je však naopak známý jako ten „špatný”. Ten se však dělí na různé podtypy v závislosti na velikosti jeho částic. Nehledě na to, že vajíčka mají tendenci mírně zvyšovat ony hladiny LDL, jedná se stále jeho velké částice, které jsou pro tělo (na rozdíl od těch malých) méně škodlivé. Konzumace vajec navíc mění strukturu LDL částic z malých na ty velké LDL, čož dopomáhá ke snížení rizika srdečních onemocnění.

Slepice a/nebo vejce?

Ne všechna vejce jsou si rovna. Jejich složení živin se z velké části liší v závislosti na tom, jak byly slepice krmeny a chovány. Ty, které dostávaly krmivo obohacené o omega-3 mají tendenci obsahovat vyšší zdroj omega-3 mastných kyselin. Lidé navíc často zmiňují lepší kvalitu vajec slepic chovaných mimo klec. Podle zastánců volného chovu slepice zůstávají déle aktivnější i zdravější, protože se pohybují víc, než ty chované v kleci. Rodíl je také vidět i na skořápce vajec, která je v případě klecových chovů horší.

Vejce však nejsou pro každého

Mnoho studií se zabývalo souvislostmi mezi konzumací vajec a rizikem srdečních onemocnění, a nenašlo žádnou souvislost. Neznamená to však, že je tato potravina prospěšná pro všechny stejně. Lékaři je nedoporučují lidem s cukrovkou typu 1. a 2. Zajímavé je také to, že vejce obsahují látku zvanou avidin, která neutralizuje vitamín B. Doporučuje se proto upustit od konzumace vajec společně s rybami v jednom pokrmu. Existují dokonce i případy, kdy nadměrná spotřeba vajec vyvolává alergickou reakci, a proto je vždy dobré držet se přiměřené míry a konzumace. Ta je podle specialistů 1-2 vejce denně, jelikož v takto malém množství nehrozí kontraindikace. Avšak předtím, než si zítra ráno připravíte vydatnou omeletu s hrstí másla a smetany, se raději poraďte se svým lékařem.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu