New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Chůze jako to nejlepší kardio

Mysleli jste si, že pro hezkou postavu musíte nutně do posilovny nebo se hodiny dřít doma? Není tomu tak. Za pár dní by se opět mělo vrátit hezké počasí, využijte toho tedy a vyrazte ven na procházku. Prozradíme vám, jakou chůzi při ní zvolit, abyste pak do fitka již nemuseli. Navíc tím prospějete nejen tělu, ale i mysli.
Barbora Voštová
——
5. dubna 2022

Foto: Getty Images

Zdravý životní styl, postava snů, zaručené rady, jak konečně zhubnout a cítit se dobře ve vlastní kůži...  To všechno patří k fenoménu dnešní doby, která klade na kult lidského těla a oblast wellness velký důraz. V naší kultuře můžeme pozorovat jeden kolektivní jev, kterým je společnost poblázněná úmorným cvičením a dietami. Hromady lidí, kteří jsou ve fitness centru víc jak doma a mnohdy se nebojí značnou část svého života obětovat, aby se dočkali vytoužené postavy.

Well-being je základ

Pojďme ale úplně na začátek a ujasněme si, co v plném významu znamená slovo wellness, které vychází ze slova well-being. Světová zdravotnická organizace tento pojem definuje jako celkový obraz duševního zdraví. Konkrétněji se jedná o osobní a duševní pohodu, kvalitu prožitého života, uvědomování si a využívání svého potenciálu, díky kterému je pak daný jedinec rezistentnější vůči běžnému stresu života a je schopen co nejproduktivněji pracovat a prosperovat. Abychom těmto definicím alespoň trošku dostáli, je nám jasné, že úporná dřina na své postavě, jako jediný středobod vesmíru, do toho moc nezapadá.

Proto vám přinášíme klíč k udržení dlouhodobé kondice a způsob, jak se osvobodit od posilovny. Všechny fitness centra, posilovny a tělocvičny mají jednoznačný význam v rámci socializace v komunitě, ovšem je dobré vnímat, že nejsou nutné. Díky covidové době byli lidé nuceni se naučit cvičit i mimo tato místa, a spousta z nich díky tomu získala větší nezávislost.

Co je ten nejzákladnější pohyb, který známe všichni? Chůze!

Chůze byla první věcí, kterou jsme se jako malé děti všichni toužili co nejdříve naučit, a zároveň je tím posledním, čemu musíme ve stáří dát sbohem. K chůzi nic nepotřebujeme, nemá ani žádné limity. Je to uklidňující prostředek, terapie, léčba bez léků, regulace tělesné hmotnosti bez různých dietních preparátů. Navíc nás nestojí ani korunu. Dalším aspektem je udržitelnost – neznečišťuje ani nezatěžuje životní prostředí. A pro člověka je v podstatě tak přirozená jako dýchání.

Na základní věci se často zapomíná, proto máme tendenci si tento pohyb neuvědomovat. Její skutečný význam možná objevujeme až v situacích, kdy jsme pohybově nebo prostorově omezeni. Chůze je rytmická, dynamická aerobní aktivita velkých kosterních svalů, která nám přináší širokou škálu benefitů a má minimální nežádoucí účinky. Můžeme ji začlenit do každodenního života a lze jí provádět až do velmi vysokého věku.

Pokud se na ni více zaměříte, a to nejen pro výhody, které vašemu zdraví přinese, ale i s cílem hubnout, je potřeba myslet na kalorický deficit. Což z dlouhodobého hlediska znamená, vydat více než zkonzumujete. A k tomu, abychom toho opravdu docílili, je chůze naprosto ideální prostředek.

Ani o tom nebudete vědět a budete posilovat

Zařaďte ji do své každodenní rutiny. Počítá se každý krok, je totiž naprosto plnohodnotnou fyzickou aktivitou. Zkuste cestu do práce pěšky, pro dítě do školky, vystupte o pár zastávek dříve, dojděte pro menší nákup, a zpět půjdete dokonce se zátěží…. způsobů je mnoho.

Objevujte nová místa pěšky. Zajděte si do nějaké pěkné kavárny nebo restaurace a vezměte to procházkou. Pokud během pracovního týdne půjdete po svých na oběd, můžete získat i hodinu aktivního pohybu, o kterém ani nebudete vědět. Možná máte v okolí svého bydliště spoustu míst, které jste ještě nenavštívili, poznávejte. Vaší motivací by neměly být však pouze spálené kalorie, ale hlavně poznávání a rozšiřování vlastního rozhledu.

Nejen pro tělo, ale i mysl

Odpočívejte aktivně. Vytoužený relax a odpočinek od každodenní práce muže být i aktivní. Současný svět představuje hlavně psychickou zátěž, fyzicky většina z nás tolik nepracuje. A určitě znáte ten pocit, když přijdete z dlouhé procházky a vyčerpáním usnete jako miminko. Nebo si zkuste vzpomenout, kdy jste se z ní naposledy vrátili s horší náladou, než jste odcházeli.

Pro pokročilé přídavek

Chůzi můžete využít i pro svůj trénink. Nastavte si hodinové vycházky rychlým tempem, do nichž zařadíte lehké posilování nebo protažení. Najděte si oblíbenou trasu a vytyčte si místa, na kterých uděláte zastávku a zacvičíte si pár cviků. Ty můžete dle libosti měnit, a vytvářet tak neustále nové varianty. Také můžete zkuste intervalové procházky, kdy střídáte rychlou chůzi s pomalým během, nebo pomalou chůzi s rychlou. Na začátek dodržujte interval 5 minut.

Nemusíte nutně vyznávat heslo „no pain, no gain“, prostě choďte. Chůze je přirozený způsob, jak budovat zdravé srdce, podporovat silnou imunitu a eliminovat stres.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu