New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Lu Jindrák Skřivánková: Digitalizace nemusí být konečným projevem uměleckého díla

Interview s umělkyní Lu Jindrák o tom, jak těžké je prorazit na trhu s NFT a o tom, proč fyzické umění nikdy nezanikne.
Helena Novotná
——
29. července 2022

Foto: archiv Lucie Jindrák Skřivánková

Drobná, ale zcela nepřehlédnutelná umělkyně se na současné umělecké scéně s lehkostí pohybuje napříč disciplínami. Její muraly potkáte ve firemních budovách, tapiserie v soukromých galeriích, obrazy u sběratelů i „obyčejných smrtelníků“, které oslovila její gestická malba plná barev a energie. S uskupením MPKJVLJS proniká Lu Jindrák Skřivánková na pole designu a společně se svým partnerem Janem Alexem Jindrákem se pustili do virtuální tvorby – fenoménu NFT, tedy unikátních digitálních tokenů. Před pár týdny v prostorách bývalých holešovických Elektrických podniků představili novou kolekci NFT, kterou ale doprovází fyzický 3D objekt vycházející právě ze své elektronické předlohy. Proč je vedl kreativní proces zpět ke hmatatelnému umění? Jak těžké je prorazit na trhu s NFT? A co čeká Lu v příštích měsících?

Kdyby k vám na vernisáži přišel někdo, kdo o NFT v životě neslyšel, jak byste mu vysvětlila, co před sebou má a proč by ho to mohlo zajímat?

Je to nový trh s uměním, sběratelská a investiční záležitost. Nový trend ve virtuálním světě, kterého se chytila spousta zahraničních i pár tuzemských galerií. Trh je velmi dynamický a proměnlivý. Trochu adrenalinová záležitost a zároveň se tam vytvářejí privátní výběrové komunity. 


Jste vy sami s manželem vlastníky nějakých NFT?

Je to paradox, ale nejsme. Trochu jsme propásli šance nakoupit NFT, které se nám líbí, a teď je jejich hodnota velmi vysoká.

Jak se dělí zájemci o vaše plátna a NFT?

Prolínají se tyto skupiny, nebo jde o oddělené nádoby?   Zájemci o NFT a zájemci o malbu se moc neprolínají. Nechci, aby se moje hlavní činnost, což je malba, překrývala s NFT projektem. NFT je společným dílem s mým manželem Alexem a společně se snažíme dostat k jinému publiku. Moji sběratelé milují umění, které s nimi reálně může žít ve fyzickém světě.


Je snadnější s NFT oslovit mezinárodní publikum? 

Je to o dost složitější, než to dělat na tuzemské scéně. Celkově je to velmi těžké a člověk tomu musí věnovat spoustu energie, aby NFT projekt někam dostal. 


Jak máte práci na projektech s manželem rozdělenou? 

S manželem děláme společně zatím jen tento. Na tomto NFT projektu děláme věci společně od nápadu až po to, jak bude celý vypadat. Na konečný výsledek má vliv také náš kolega Ondřej Rakušan, který vytváří 3D animace. Alex se ještě o něco detailněji stará o technickou část projektu – nahrává kolekce na NFT market, řeší krypto a podobně.

Na poslední výstavě jste z digitálního modelu vytvořili opět fyzický. Není to trochu točení se v kruhu?

Točení v kruhu to určitě není. Každá fáze tohoto kreativního cyklu je obohacena o nové prvky, které vznikají právě tímto procesem. Jedna bez druhé věci by sama o sobě nevznikla a nezískala by nové kvality. Tak, jak se to děje zde. Je to právě i koncept tohoto projektu. Ke každé NFT kolekci by měl vzniknout objekt, který ji uzavře. Když jsme představovali první objekt, tak se uzavírala kolekce 202204 a zároveň se zahajovala nová kolekce 202206. Každá má specifický 3D model, pro který je vždy předlohou abstraktní obraz vycházející z mé tvorby. Každá v sobě nese 4 NFT animace a 4 NFT statické obrazy. Celkem bude představeno 5 kolekcí, tím pádem 5 objektů. 

Dovedete si představit, že by se umění přesunulo zcela do virtuálního světa?

To si představit nedovedu. A ani nechci. Myslím si, že obraz reálně namalovaný umělcem v sobě nese daleko více informací než digitální soubor. A proto si myslím, že fyzické umění nikdy nezanikne.

Po prvotním nadšení nyní zájem o NFT trochu utichl. Zaznamenali jste to nějak konkrétně vy a sledujete, jak se zájem o digitální tokeny vyvíjí? 

Je to asi přirozený vývoj. Současná doba není snadná a předvídat trh je velmi obtížné. Pro nás je to spíše kreativní proces, který nás na tom fascinuje. Samozřejmě se snažíme, aby tento projekt uspěl, ale moc neřešíme neustálé změny. 

Mimo malbu za sebou máte i tapiserie, projekty v oblasti designu a módy, a nyní jste vstoupila i do světa umění v Kruptu. Co od vás můžeme čekat dál?

Jsem multidisciplinární umělec. Baví mě pracovat napříč žánry. Do světa NFT bych bez svého manžela ale asi nešla. Ale nově objevený proces práce v 3D mě nadchnul. Co bych moc ráda dále zkusila, je práce s mramorem. Nedávno jsme navštívili italskou Cararru – mramorové lomy a ateliéry, strašně mě ten materiál zaujal. Taky bych ráda postavila hodně ulítlej artovej dům z betonového 3D printu. Takovou zakázku jsem ale bohužel ještě nedostala.

Je malba i nadále vaším hlavním výrazovým prostředkem, nebo se to nějak mění a posouvá? 

Ano. Dál se budu věnovat malbě. To je jisté. To je něco, co nemůžu nedělat. Je to moje vášeň.

A poslední dotaz – co vás čeká příští měsíce? Chystáte nějaké nové projekty? 

Čekají mě velké projekty jako devítimetrový obraz do hotelu Alcron či muraly pro firmu Veolia. V řešení je i mural v Římě! Také spolupracuji na jednom projektu, který se objeví na Designbloku. A s naším uskupením MPKJVLJS zase musíme připravit dva kabinety na cestu do Londýna.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu